So
slovami to býva ako so slnečnými lúčmi;
čím viac sú sústredené, tým viac
pália.
Robert Southey
Oľga
Škvareninová.
Rozhovor.
Slovenské príslovie
hovorí:
Vtáka poznáš po perí a človeka po reči. V skutočnosti je toho omnoho
viac, čo človeka prezrádza. Intuitívne tušíme povahové vlastnosti
človeka, ktoré sme stretli iba raz. Niektorí tomu hovoria šiesty
zmysel. Odborne sa to nazýva neverbálne komunikácia. PhDr. Oľga
Škvareninová, CSc., sa jej profesionálne venuje už takmer 20 rokov.
„Neverbálna komunikácia obsahuje veľmi veľa prostriedkov, ktoré sú
vzájomne prepojené a v bežnom kontakte predstavujú až 60 % informácií o
človeku”, hovorí Oľga Škvareninová. „Nemožno iba na základe napríklad
jediného gesta uvažovať o charakterových vlastnostiach človeka, pretože
ono odzrkadľuje len jeho momentálny psychický stav. Prostriedky
neverbálnej komunikácie fungujú v symbióze. Patrí k nim vzdialenosť
medzi komunikantmi, od ktorej sa odvíja aj to, ako slová človek zvolí,
patrí tu poloha tela, napr. ako stojíme a ako sedíme, pohyby tela,
tváre, očný kontakt, dotyk, ale aj farba hlasu a farba ako taká, vôňa a
aj prostredie a partner, jeho vek a pohlavie. Pozitívne alebo negatívne
nás môže ovplyvniť aj počasie a všetko okolo nás a samozrejme aj to,
ako sa v danej chvíli cítime, čo prežívame.” Schopnosť presadiť sa a
zaujať,
získať prácu či dobrú zmluvu pre firmu je tiež súčasťou našej
prezentácie. Do akej miery aj v tomto prípade pôsobí dobré zvládnutie
neverbálnej komunikácie?
Najnovšie výskumy ukazujú, že na konkurzoch iba 75 % predstavujú
vedomosti a 25 % predstavuje schopnosť zaujať. Pre manažérov treba
vyšpecifikovať tú oblasť neverbálnej komunikácie, ktorú 90 % ľudí
podvedome vníma ako pozitívnu. Vtedy je komunikant milý, otvorený a
priateľský, čo je dôležité napr. pri konkurzoch, prijatí do zamestnania
atď. Dôležitý je najmä prvý dojem, ktorý sa vytvára v priebehu
niekoľkých sekúnd. Pri nácviku neverbálnej komunikácie ide najskôr o
umocnenie prvého dojmu a potom treba ďalším tréningom dosiahnuť, aby si
človek, s ktorým sa rozprávame, priaznivý prvý dojem nezmenil na iný. Vy sa nácvikom neverbálnej
komunikácie aj profesionálne venujete. Ako si získavate klientov?
Nevyvíjam nijakú mimoriadnu iniciatívu, väčšinou ma spoločnosť,
organizácia, klient osloví po odporúčaní iných, či po zhliadnutí mojich
vystúpení v televízii. Oslovujú ma najmä klienti, ktorí zastávajú
vysoké posty v našej spoločenskej hierarchii alebo tí, ktorí sa chcú
prepracovať na vyšší post. Niekedy oslovím klienta ja, lebo vidím jeho
osobnostné predpoklady a vôľu v dobrom slova zmysle na sebe pracovať.
Spoluprácu s jednotlivcami uprednostňujem a momentálne ma to aj najviac
baví. Aké sú výsledky vašej
spolupráce?
Sledujem svojich klientov a som si istá, že niekoľkých z nich čaká
oslnivejšia kariéra. Jeden z nich dostal ponuku na vysoký post, ale
zdôrazňujem, to nie je len vďaka našej spolupráci. Ten človek bol totiž
predurčený hlavne svojou neverbálnou komunikáciou na takýto post, jeho
vedomosti na to určite stačia – a navyše má aj osobný šarm či fluidum.
Treba zdôrazniť, že na svojej verbálnej komunikácii ešte musí
popracovať. Ako prebieha váš pracovný
kontakt s klientom?
Najskôr musím človeka dobre poznať. Nenápadne ho pozorujem pri bežnej
komunikácii. Pri našom prvom stretnutí mi rozpráva o sebe, o svojej
rodine atď. Ak ide o známu osobnosť z médií, uľahčuje mi to situáciu
tým, že ju mám možnosť vopred sledovať v televízii či na fotografiách.
Na základe týchto pozorovaní urobím tréningový program a klientovi
poviem, čo robí dobre, či výborne a čím ovplyvňuje aj ďalších
komunikantov a prostredie, napríklad politik svojím úsmevom ovplyvní aj
moderátora a vytvára tak pohodovú atmosféru. Potom prechádzam k
prostriedkom, ktoré treba zmeniť. Nikdy klienta nenútim, aby prijal
všetky moje pripomienky. Ak mu poviem, že používa agresívne gestá a
nevhodnú mimiku a jeho okolie to tak aj vníma, môže, ale nemusí to
prijať aj on. Môže byť neverbálna
komunikácia
aj zneužitá?
Áno. Napríklad človek, ktorý má pri vystúpení na verejnosti tmavé
okuliare na očiach. Je to vynikajúci ťah na to, že nedokážeme určiť, či
hovorí pravdu, alebo klame. Dokážeme totiž ovládať celé svoje telo
okrem očí. Možno sa to dá jogou alebo iným špeciálnym tréningom, ktorý
však nepoznám, ale z dostupnej literatúry viem, že je to nemožné. Aj z
mojich výskumov vyplýva, že človeku, ktorý klame, sa lesknú oči inak,
ako keď sa z niečoho teší. Vidieť to napríklad pri hre pokru, keď hráč,
ktorý dostane dobrú kartu, to nechtiac ukáže vo svojich očiach. Podľa
jedného anglického výskumu profesionálny hráč kariet ešte nikdy
nevyhral, ak nemal na očiach okuliare. Máte veľmi špecifický
vzťah k
športu. Nielenže pri jeho sledovaní relaxujete, ale futbaloví tréneri
sú predmetmi vašich výskumov neverbálnej komunikácie.
Pri sledovaní športu naozaj relaxujem, ale najmä na futbalových
tréneroch si všímam ich spôsob komunikácie s hráčmi, ich gestá, polohu
tela a mimiku. Zaujal ma najmä jeden z nich, ktorý na ihrisku pôsobil
pohybovo veľmi aktívne – možno až agresívne. Jeho gestá a neverbálna
komunikácia vôbec však prezrádzali, že je to človek veľmi otvorený a
vôbec nie agresívny v bežnej komunikácii. Osobný kontakt s ním ma v tom
iba ubezpečil a presvedčil, že mnohí tréneri používajú neverbálnu
komunikáciu na vyjadrenie svojho momentálneho stavu. Nezriedka ňou
odbúravajú stres, ktorý počas zápasu prežívajú. Sledujete neverbálnu
komunikáciu
ľudí aj vo vašom každodennom mimopracovnom živote?
V súkromí určite nie. Niekedy sa však musím prinútiť nepozorovať reč
tela ľudí, s ktorými komunikujem. Pri vyučovaní a na skúškach opravujem
najmä verbálnu stránku prejavu našich poslucháčov. Nerobilo by mi
problémy opravovať ľudí neustále, ale kto by sa potom so mnou chcel
rozprávať? Ste vysokoškolská
profesorka,
vyštudovali ste angličtinu a slovenčinu. Čím vás zaujala práve
neverbálna komunikácia?
Už počas vysokoškolského štúdia ma lákalo poodhaliť to, čo sa skrýva za
slovami. Lebo tie nie vždy hovoria pravdu. Oslovila som teda známeho
jazykovedca profesora Jozefa Mistríka, aby mi v tomto smere pomohol s
mojou diplomovou prácou. V tom čase nebola u nás takmer žiadna
literatúra o neverbálnej komunikácii, a tak som ju získavala výmenou za
výrobky, ktoré sa dali kúpiť iba na Slovensku (krojované bábiky, bábiky
zo šúpolia, paličkované čipky, kraslice atď.). Neskôr som nadviazala
spoluprácu s Univerzitou vo Viedni a v Hamburgu. Časom som zistila, že
neverbálna komunikácia je moja veľká láska – možno láska na celý život. Spoznali ste už v tomto
smere
dokonalého človeka?
Nie, pretože nikto nie je dokonalý. Tu treba uviesť, že najlepšie vedia
čítať a dorozumievať sa pomocou neverbálnej komunikácie deti. Výskumy
zistili, že ak si dieťa pýta od iného dieťaťa hračku a má hlavu mierne
naklonenú nabok, má väčší úspech ako dieťa, ktoré je impulzívnejšie. Aj
dospelí, ktorí majú počas rozhovoru hlavu jemne naklonenú nabok, sú
úspešnejší, ľahšie v živote dosiahnu, čo chcú a ostatní sú voči nim
ústretovejší. Dajú s poznatky zo
zahraničnej
literatúry aplikovať aj na Slovákov?
Dajú, ale nie automaticky. Poznatky v zahraničnej literatúre vychádzajú
z iných kultúr a návody tam často slúžia na to, ako sa presadiť v tej
príslušnej spoločnosti s ohľadom na charakter a temperament ľudí, ktorí
tam žijú. Zahraničná literatúra mi veľmi pomáha, ale musí prejsť cez
filter. Nemožno napríklad odporučiť, aby slovenskí muži gestikulovali
aj sa pohybovali tak ako Američania. Aj niektoré gestá v inej kultúre
znamenajú niečo úplne iné ako u nás. Spojenie palca a ukazováka u nás
predstavuje, že je to o. k. V Nemecku je to však vulgárna nadávka. Ale
čo by sme naopak mali preberať zo západnej kultúry, je úsmev a
sebaovládanie. Slováci sa veľmi málo usmievajú, pôsobia skôr
zachmúreným dojmom a často riešia veci horúcou hlavou. S úsmevom a
sebaovládaním sa dá rýchlejšie presadiť a mnoho vecí sa dá vybaviť
ľahšie.
Zhovárala sa Martina Nízka
Zdroj: Business Slovakia, júl – august 2003, s. 16-19.